Lifestyle

Julia Michaels in La Madeleine: Aanstekelijk breekbaar

I got issues and one of them is how bad I need you”, roept een groepje fans dat al enthousiast zit te wachten tot de show begint. Julia Michaels’ lyrics weergalmen in de buurt van concertzaal La Madeleine. De sfeer zit duidelijk al goed. Brussel is klaar voor het ontvangst van de rijzende ster.

Op 30 april 2017 stond deze beloftevolle zangeres nog in het voorprogramma van Niall Horan maar op vrijdag 20 september was het podium haar eigen territorium. In een uitverkochte La Madeleine pakte Julia het publiek helemaal in. Met haar zachte, melancholische popnummers legde ze haar ziel bloot. Ze gaf 75 minuten lang een kijk in haar muzikale dagboek.

De Amerikaanse singer-songwriter schreef al mee aan ontelbare nummers met onder andere Shawn Mendes, Niall Horan, Selena Gomez, Maroon 5 en zelfs Britney Spears. De titels ‘Issues’ en ‘Heaven’ doen vast een belletje bij je rinkelen. Dat laatste is het nummer dat de 25-jarige uitbracht voor de derde film van de Fifty Shades trilogie. Voor ‘Issues’ kreeg Julia Michaels in 2016 zelfs een Grammy-nominatie te pakken. Haar ‘Inner Monologue’ wereldtournee heeft dan weer de naam te danken aan de twee gelijknamige EP’s die ze dit jaar op de wereld losliet. Daarin deelt Julia persoonlijke verhalen over mentale gezondheid, depressies en misgelopen relaties. Hierdoor zijn de nummers voor jonge vrouwen herkenbaar.

Het prille talent liep het podium op met een Belgische vlag als accessoire en de decibels waren al verdriedubbeld. Met openingsnummers ‘Pink’ en ‘Miss You’ wist het publiek meteen met wat voor artiest ze te maken hadden. Enthousiast meezingen, zorgeloos dansen en op en neer springen waren elementen die doorheen alle nummers aanwezig waren.

Into You’ en ‘Hurt Again’ waren voor Michaels een schot in de roos. Niet alleen vanwege de meeslepende beats en emotionele woorden maar vooral door het uptempo refrein waarop zelfs de harkerige crew niet stil bleef staan. Een lokale beving werd vermoedelijk veroorzaakt door de 1400 aanwezigen die avond. En daar bleef het niet bij.

Dat Julia Michaels houdt van connecteren met haar fans is wel geweten. Dat uitte zich overduidelijk gedurende de show. De fanatieke jongeren op de eerste rijen kregen meermaals een microfoon hun richting uitgeduwd. Hierdoor kreeg het publiek genoeg de kans om te tonen wat ze voor hun idool in hun mars hadden. Het kon voor Julia niet luid genoeg zijn. De bezoekers die nog met een stem naar huis keerden na het concert waren telbaar op één hand.

1983569_juliamichaels20190921011_637046645618844069

Over de fans gesproken. Ook zij hadden zo hun manier om de zangeres te bedanken voor haar opkomst. Al deden ze het vooral om te tonen dat ze Brussel niet snel mag vergeten. Hoe uit zich dat beter dan met een in het oog springend fanproject? Bij ‘Happy’ kwam het eerste project wonderbaarlijk tot leven. Gekleurde ballonnen vlogen de hoogte in en belandde op het podium op de noten van het karaktervolle nummer. Wie daar niet happy van werd stond duidelijk in de verkeerde zaal. De som van de melodieën, zwevende ballonnen en genietende Julia Michaels vloeide uit in een overdosis blijdschap bij de aanwezigen.

Bij ‘Anxiety’ stelde de zangeres haar kwetsbaar op. Zo sprak ze voor ze aan het lied begon over hoe ze kampte met angstaanvallen. Deze beheerste haar leven en op momenten kon ze zelfs haar huis niet meer uit. Het publiek werd er stil van maar liet zich niet kennen. Het tweede fanproject kwam tevoorschijn.

De zaal zong uit volle borst het lied mee om op die manier samen het fenomeen dat we anxiety noemen even te vergeten. “This is our safe space”, zoals Julia het zelf graag noemt.

1983499_JuliaMichaels_LaMadeleine_Brussel_Joost-Van-Hoey-7_637046207411338885

Tijdens bisnummers ‘Uh Huh’ en ‘What A Time’ krijgt de zangeres nog even de tijd om het beste van zichzelf aan Brussel te geven. Bij dat laatste nummer liet haar voorprogramma Rhys Lewis zich terug op het podium zien. Hij mocht de rol van Niall Horan vertolken. En performde zijn strofes van de hit-single. Een speels duet om deze muzikale avond tot een juist einde te brengen.

Iedereen heeft vast ook gemerkt dat er nog wat aan de act kan worden gesleuteld. Ten eerste, de voorziening van beeldschermen in de zaal voor diegene die achteraan of bovenaan staan is al een goed begin. Ten tweede was de veiligheid niet altijd gegarandeerd. Wanneer Julia besliste om dwars door het publiek te wandelen naar het tweede podium ontstond er hier en daar een stevige duw- en trekpartij. En ten derde, de extra effecten tijdens de show bleven vrij sober en bescheiden.

Al was het enige dat nog meer straalde dan Julia’s geelkleurige outfit de oprechte gelukzaligheid die ze gaf aan elke bezoeker in La Madeleine. Een nuchtere artiest die zich persoonlijk en aanstekelijk breekbaar opstelt? Dat moest er meer zijn.

1983499_JuliaMichaels_LaMadeleine_Brussel_Joost-Van-Hoey-2_637046207411338885

Lots of love,
Sofie ♡